Jesus’love never failed met yet, never failed me yet
Jesus’love never failed met yet, ‘tis one thing I know, for he loves me so…’

De componist van dit werk, Gavin Bryars, vertelt het bijzondere verhaal van het ontstaan van deze compositie:

“In 1971 werkte ik aan een film over het ruige leven op straat in het gebied tussen Elephant and Castle en Waterloo Station. Tijdens het filmen begonnen sommige daklozen te zingen – soms opera, soms sentimentele ballades. Een oude man zong een religieus lied: “Jesus’ Blood Never Failed Me Yet”. Dit lied werd later niet in de film gebruikt en ik mocht alle ongebruikte delen meenemen, waaronder dit stuk.

Toen ik een band van mijn opnamen thuis afspeelde, merkte ik dat het eerste deel van het lied een mooie “loop” vormde. Ik nam de band mee naar Leicester, waar ik werkte op de afdeling Fine Art, en kopieerde deze op een continue geluidsband, met het idee dat ik er misschien een orkestrale begeleiding aan toe zou voegen. De deur van de opnamestudio opende naar een van de grote ontwerpstudio’s en ik liet de band door-kopiëren, met de deur open, terwijl ik koffie ging halen. Toen ik terugkwam, was de normaal erg rumoerige ontwerpstudio onnatuurlijk rustig. Mensen bewogen zich veel stiller door de studio dan normaal en sommigen zaten zachtjes te huilen.

Ik begreep er niets van, tot ik besefte dat de band nog steeds speelde en ze getroffen waren door het gezang van de oude man. Ik besefte hierdoor de emotionele kracht van de muziek en nam me voor, een eenvoudige, maar geleidelijk evoluerende, orkestbegeleiding toe te voegen, die het geloof van de zwerver zou respecteren.

Hoewel hij stierf voordat hij kon horen wat ik met zijn zang had gedaan, blijft het stuk een welsprekend maar ingetogen getuigenis van zijn geest en optimisme.”

Nog onlangs werd dit stuk – waarvan verschillende versies van sterk uiteen lopende lengte bestaan – in de Tate Gallery in  Loden een nacht lang, 12 uur achtereen, opgevoerd door daklozen en voormalig daklozen, onder begeleiding van door de wereldberoemde Academy of St. Martin-in-the-Fields.

Luister hier naar de bekendste, vijf kwartier durende versie, die op CD uitkwam en de wereld veroverde: 

Een concertuitvoering met de beelden (tape, strijkers en harp) van ruim 22 minuten vindt u hier: 

Deze bijdrage is van Wolter Mooi.